Négyesre osztályozzák magunkat az emberek KRESZ-ből, pedig bőven vannak még hiányosságok.
Az alapvető KRESZ-szabályokkal a legtöbben tisztában vannak, de mi a helyzet a trükkösebbekkel? Az OTP Mobil és Pető Attila közlekedési szakértő közösen készített, KRESZ-tudásszintet mérő kvízéből kiderült, az emberek csupán a feltett kérdések felére válaszolnak pontosan, mégis sokan úgy gondolják, naprakész a tudásuk.

Bár a Simple by OTP felhasználók 94%-a legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ-szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket – derült ki a kvízből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ-tudásukat, mintegy 70%-uk négyes vagy ötös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.
Fejtörést okoz a parkolás. A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70%-uk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőség.

Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el. A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki- vagy behajtó járműveket.Telefonhasználat az utakonBár kevesen – a kitöltők 28%-a – tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg, például piros lámpánál vagy dugóban. Ebben a pár percben használható a telefon. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tenni a készüléket.

Fontos, hogy amint egy kicsit is előregurul az ember mobilozás közben, máris szabályt sértett, hiszen a jármű halad. A kitöltő felhasználók minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72%-uk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléket.Szabálytalanságok és büntetések

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: tízezer forintos helyszíni bírság és három büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban húszezer forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is tíz-húszezer forintos díjszabást von maga után.Ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása: ez ötvenezer forint bírsággal jár.

A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával magad! Átmennél most a KRESZ-vizsgán?

A jogosítvány megszerzését követően az ember elméletileg biztos lehet abban, hogy a forgalomban való részvételhez megfelelő tudás birtokában van, képes gyorsan helyes döntést hozni éles helyzetben. De vajon minden utakon közlekedő tökéletesen válaszolná meg a KRESZ-kérdéseket?

 

Tags: